日本音楽即興学会(JASMIM)2012大会報告



【発表者】
歳森彰 / Akira TOSHIMORI
ジャズピアニスト


【要旨(大会抄録記載)】


ジャズピアノを即興演奏する時の体の動きに関する私のプラクティスの一つは、「1番目は足。2番目は左手。3番目は右手。4番目は頭」(*)です。


手でスラップしないで。
足でステップしよう。
カモン。一緒にステップしよう。


補足1
ここで私は、モバイルデジタルピアノを裏拍でステップを踏み移動しながら、12小節のジャズブルースを、左手でベース音、右手でピアノ音を鳴らし、有音でソロ演奏します。


補足2
もう一つのトピックとして流動オーディエンスにも焦点を当てるかもしれません。


さて、言葉*はパフォーマーにとって何でしょう? 題目、先入観、先験的、感覚、衝動、方法、仮説、印象、理解、理論などの言葉(**)が言葉*に、ごっちゃにくっついています。


われわれパフォーマーはパフォーマンスしながら、言葉**の流動を見ます。*は同じ言葉のままなのに、例えば、ある時は方法、ある時は衝動、ある時は理解となります。それらの流動を記述することがパフォーマーの研究の1つかもしれません。


この演奏発表で、例えば、演奏発表内で緊張する時、あるいはクールなフレーズを弾く時、頭が右手を拘束しようとするのを私は感じます。すると左手のベースは流れなくなります。そんな時、方法*を思い出し、足のステップに集中し、衝動*を得て、その拘束を開放し、一時的に理解*を得ます。


言葉*に関して私が何を、いつ、どのように行うかを見てください。


この演奏発表では「スウィング」という言葉や関連語には言及しないことに、ご注意ください。





Title:
"First, move feet. Second, move left hand. Third, move right hand. Forth, move head".


Abstract:
One of my practices about moving my body while improvising jazz playing with piano is "First, move feet. Second, move left hand. Third, move right hand. Forth, move head"(*).


Don't slap hands.
Step our feet.
Come on! Step with me!


Complement 1:
Here, I solely perform 12-bars jazz blues, playing my mobile degital piano in real sound, sounding bass tone with left hand and piano tone with right hand, while stepping my feet on backbeat and moving the piano.


Complement 2:
I may focus on another topic, or flow audience.


What are the words* for performers? Maybe the following words(**), theme, prejudice, a priori, feeling, drive, method, hypothesis, impression, understanding, theory, etc. attach themselves to the words* in a mess.


We, performers, see the flow of the words** while performing. The words* remain fixed, but sometime become, for example, method*, drive*, or understanding*. To describe the flow may be one of our researches.


In this performance presentation, for example, when I am strained in the performance, or when I play a cool phrase, I feel that my head is going to bind my right hand, which will make left-hand base not running. At that moment, I recall method*, concentrate on my feet stepping, get drive*, release the bind, and have understanding* temporarily.


Please see what and when and how I act about the words*.


Please notice that I do not refer to a word 'swing' or related words in the performance presentation.


【報告】

前のページに戻る